A jövő év elejétől a Menetrendi segédkönyv egyfajta továbbfejlesztésének is tekinthető Útvonalkönyv segíti majd a mozdonyvezetők munkáját. Az új dokumentum a mozdonyvezetők számára hivatott az általuk járt vonalak, pálya menti berendezések jellemzőit bemutatni.
A korábbi szabályozás szerint a mozdonyvezetőknek vonal- és állomásismeretük alapján ismerniük kellett az egyes vonalszakaszok, állomások fontos jellemzőit; így azt is, hogy hol, milyen jelzőkkel találkoznak. Előfordulhat azonban, hogy egy mozdonyvezető az általa ritkán járt vonalakat csak felületesen ismeri. A hamarosan megjelenő Útvonalkönyvből bárki könnyedén tájékozódhat egy forgalmi iroda, lejtés, fázishatár vagy jelző hollétéről, jellemzőiről.
Az Útvonalkönyv alkalmazását hazánkban az Európai Unió szabályai vívták ki. Az EU évek óta nagy erőfeszítéseket tesz vasúthálózata átjárhatóságának, interoperabilitásának növelése érdekében – több-kevesebb sikerrel. Ennek keretében az utóbbi négy évben több, a vasúti ágazatot műszaki oldalról szabályozó európai közösségi (EK) határozat lépett hatályba.
Ezeknek a magyar jogrendbe való átültetése némi késéssel, csak 2010 márciusában valósult meg, amikor is négy KHEM-miniszteri rendelet jelent meg, amelyek EU-s átjárhatósági Műszaki Előírásokat (ÁME, avagy Technical Specification for Interoperability, TSI) tartalmaznak. Az új előrásokat eredetileg szeptember 1-jétől kellett volna alkalmazni.
Az Útvonalkönyvnek – kötelező jelleggel – a következő tartalmi elemeket kell magában
foglalnia:
- közlekedési rend (állomástávolság, térköz stb.), illetve jobb vagy baljárat,
- lejtviszonyok, jelfeladás és villamosítási adatok,
- forgalomirányítási központok elérhetősége (rádiócsatorna, telefonszámok),
- a vonal helyszínrajza,
- alagutak, fázishatárok elhelyezkedése,
- megengedett sebességek.
Ám augusztus 30-án nem várt fordulat történt: a nemzeti fejlesztési miniszter a 9/2010. számú rendeletével jövő év március 1-jére tolta ki a négyből az egyik jogszabály alkalmazásának kezdeti idejét.
A sokféle pályás, járműves és forgalmi szakterületet is érintő, új – az eddigi utasításoknál magasabb rangú, jogszabályi szintű – regula közül szakmai körökben az Útvonalkönyv váltotta ki a legnagyobb érdeklődést. Nem csoda, hiszen ezzel lesz a legtöbb munkájuk a jövőben a vasúti pályahálózat-működtetőknek és használóknak.
Az említett KHEM-rendelet előírásai szerint az Útvonalkönyvet az adott vonalszakaszt használó vasútvállalatoknak saját maguknak kell elkészíteniük; a pályavasúti szolgáltatótól kapott adatok alapján. Magyarországon két vállalat, a MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. működtet pályahálózatot. A GYSEV ugyan később kezdte a szükséges adatok közzétételét, de az államvasúti társaságot megelőzve már minden szükséges adatot átadott a vele hálózat-hozzáférési szerződésben állóknak. A MÁV pályavasút azonban jelentős elmaradásban van.
Olyannyira, hogy feltehetőleg az ő kívánságuk állhat az említett határidő elhalasztása mögött. A MÁV Zrt. egyébként arra hivatkozva nem tette közzé állomásainak helyszínrajzát, mert nem rendelkezik ezek naprakész változataival, illetve a néhány augusztus 5-éig megjelent, kevésbé jelentős, ám annál strukturálatlanabb formátumú információt sem egészítette ki, illetve a hibás adatokat sem javította. Mindenesetre a jogszabályi határidő módosításával egy kis lélegzetvételnyi időhöz jutottak a hálózathasználó – és az Útvonalkönyv alkalmazására kötelezett – vasúti vállalatok és maga a MÁV is.
Megjegyzendő, ha az Útvonalkönyvek papír alapú formátumban, fizikailag is könyvként fognak megjelenni, és nem a mozdonyok vezetőállásán lesznek elhelyezve, akkor a mozdonyvezetők újabb jelentős plusz tömeget kell ezentúl táskájukban magukkal hordaniuk. A magyarországi vasutak legtöbb mozdonyvezetőt foglalkoztató vállalatánál, a MÁV Trakció Zrt.-nél – a jelenlegi gyakorlat szerint – ugyanis minden hasonló dokumentum (Menetrendi segédkönyv, Lassúmenet-kimutatás, Szolgálati menetrendkönyv) személyre van kiadva, és nem a mozdonyokon telepített, mint az ÖBB-nél vagy a CFR-nél, vagy akár a hazai MMV-nél. Az új jogszabály egyébként megengedi, hogy papír helyett digitális képernyőn szerepeljen az Útvonalkönyv a mozdonyvezető szeme előtt, és van olyan vasútvállalat, amelyik élni is kíván ezzel a lehetőséggel.