A hazai vasútvállalatok lassan elfogadták, hogy az OPE TSI előírásai értelmében útvonalkönyvet kell a mozdonyvezetők rendelkezésére bocsátaniuk. A legnagyobb magyarországi pályaüzemeltető – ha még lassabban is – de elfogadta, hogy ezzel kapcsolatban kötelezettségei vannak. Az azonban még mindig vitákat generál, hogy kinek kell átadnia a mozdonyvezetőknek az útvonalkönyvet.
Az általánosan elfogadott nézet szerint az útvonalkönyvek biztosítása a menetvonal tulajdonosának feladata. Ha elfogadjuk ezt az álláspontot, érdekes helyzettel kerülünk szembe. A cifra nevű a transzeurópai hagyományos vasúti rendszer üzemeltetési és forgalomirányítási alrendszerével kapcsolatos kölcsönös átjárhatóságára vonatkozó műszaki előírásokról szóló 18/2010. (III. 12.) KHEM rendelet (OPE TSI) 4.2.1.2.2.1. pontja szerint:
Az útvonalkönyv formátumának azonosnak kell lennie az egyes vasúti társaságok vonatai által használt összes infrastruktúra esetében.
Nos, ha az útvonalkönyvet a mindenkori menetvonal-tulajdonos biztosítja, semmi sem garantálja, hogy a vontatást végző vasúti társaság mozdonyvezetői azonos formátumban fogják kézhez kapni az útvonalkönyvet. A következő érdekes mondat így szól:
A vasúti társaság felelős azért, hogy a vasúti pályahálózat-működtető(k) által szolgáltatott információk felhasználásával készítse el az útvonalkönyvet.
Ez a rendelkezés egyértelműen a vasúti társaság felelősségi körébe utalja az útvonalkönyv elkészítését. Már csak azt kell tisztázni, hogy a menetvonal-tulajdonos vasúti társaság-e (pl. abban az esetben, ha a trakcionálást nem saját erőből végzi)?
A kérdés megválaszolásához hívjuk segítségül a vonatkozó jogszabályokat, elsőként a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvényt (Vtv.):
2. § (3) Vasúti szervezetek:
- vasúti társaság: a (2) bekezdés szerinti bármely vasúti tevékenységet vagy szolgáltatást végző, illetve nyújtó szervezet;
- pályavasúti társaság: működési engedélye alapján országos, térségi, elővárosi vagy helyi vasúti pályahálózatot működtető, de vállalkozó vasúti tevékenységet nem végző társaság;
- vállalkozó vasúti társaság: működési engedélye alapján vállalkozó vasúti tevékenységet végző társaság;
- integrált vasúti társaság: olyan vállalkozó vasúti társaság, amely működési engedélye alapján belföldön vasúti pályahálózat működtetését is végzi;
- közforgalmú vasúti társaság: olyan országos, térségi, elővárosi vagy helyi működési engedéllyel rendelkező vállalkozó vasúti társaság, amelynek szolgáltatásait – a közzétett feltételek alkalmazásával, díj ellenében – bárki igénybe veheti;
A fenti definíciók elég tág teret hagynak a találgatásnak; ezek alapján bárki kötelessége lehet a mozdonyvezetők útvonalkönyvvel ellátása. Ezért lépjünk feljebb a jogforrások hierarchiájában:
Az Európai Parlament és a Tanács 2004/49/EK irányelve (2004. április 29.) (Vasútbiztonsági Irányelv):
3. Cikk, c) pont
a 2001/14/EK irányelvben meghatározott vasúttársaság és bármely más állami vagy magánvállalkozás, amelynek fő üzleti tevékenysége vasúti áru- és/vagy személyszállítási szolgáltatások nyújtása, azzal a megkötéssel, hogy e vállalkozásnak kell a vontatást biztosítania; magában foglalja azokat a vállalkozásokat is, amelyek csak vontatást végeznek;
Ha már hivatkozik rá, nézzük meg a másik irányelvet is:
Az Európai Parlament és a Tanács 2001/14/EK irányelve (2001. február 26.) a vasúti infrastruktúra-kapacitás elosztásáról, továbbá a vasúti infrastruktúra használati díjának felszámításáról és a biztonsági tanúsítványról;
2. Cikk, k) pont
bármilyen, a vonatkozó közösségi jognak megfelelően engedélyezett magán- vagy közvállalkozás, amelynek fő üzleti tevékenysége vasúti áru- és/vagy személyszállítási szolgáltatások nyújtása annak kikötésével, hogy a vontatást e vállalkozásnak kell biztosítania; ide értendők a csak vontatást biztosító társaságok is;
Láthatjuk, hogy a közösségi jog (amely az Unió jogrendje szerint magasabb rendű a tagállami jognál) a magyar vasúti törvénynél jobban körülhatárolja a vasúti társaság fogalmát; nevezetesen tesz egy korlátozó jellegű kikötést: csak az számít vasúti társaságnak, amely maga biztosítja a vontatást.
Mi következik ebből? Azok a társaságok, amelyek tulajdonolnak ugyan menetvonalat, de vonatuk vontatását más társaság végzi, a közösségi jog értelmében nem minősülnek vasúti társaságnak. Az ő esetükben a mozdonyvezetőket annak a társaságnak kell útvonalkönyvvel ellátni, amelyik a vontatást biztosítja. Példával élve: a MÁV-START esetében a vontatást a MÁV-TRAKCIÓ szolgáltatja, tehát az útvonalkönyvek elkészítésének felelőssége a MÁV-TRAKCIÓ kötelessége.